Як пережити втрату? З цією складною темою розбиралися разом з психологинею Корміленко Інною


Коли збираються жінки - це завжди щось цікаве і про особисте... Навіть тема втрат, яка є актуальною особливо під час війни, але достатньо важка для обговорення, привабила широке коло жінок, які своєю відкритістю змогли створити атмосферу інтимності, затишку та тепла.


Втрати неминучі в житті. Хтось втрачає близьких: вони їдуть, розлучаються, сваряться, розходяться, вмирають врешті решт… Інші втрачають будинки, житло, домівку. Наступні - роботу та навчання. Втрачається здоров'я, віра та надія. Навіть молодість - суттєва втрата з усіма етапами її проживанням.

Кожна втрата змінює життя, важко проживається людиною, приносить багато переживань та горя. Сум, страх, образа, безсилля, недовіра, пригнічення, усамітненість, розгубленість, байдужість, жалість до себе, самоїдство, напруженість, тривога - це далеко не весь спектр почуттів, що їх супроводжують у кризові періоди життя. І під час нашої жіночої зустрічі про них розповідали присутні. У безпечному колі однодумців (як висловилася одна з присутніх) не тільки дізнавалися нову інформацію, а й "лікували душу". Розмови мають колосальний та терапевтичний ефект - проживати щось болісне завжди краще поряд з кимось, ніж на самоті. Особливо, якщо цей хтось - поважає і сприймає тебе без засудження і критики. Просто дає змогу ділитися своїми думками, відчуттями і досвідом.

Які задачі ставить горе перед людиною?
  • Сприйняти обставини і повірити в їх реальність.
  • Дозволити собі прожити біль, "перехворіти" нею, викричати і викликати, виговорити та виписати. Кожна взяла для себе свою "чарівну паличку" зняття болю у життя.
  • Віднайти себе нову в картині життя, де сталася втрата, де не вистачає пазла в душі. Зрозуміти, якою ти є, хто ти у новій реальності. Цей процес самоідентифікації є природним. Життя триває і горе трансформує особистості.
  • Віднайти "своє місце під сонцем". Зрозуміти, чим ти нова чи новий міг би бути корисним Світові? Ми всі соціальні істоти. І жити не тільки ради себе, а і для когось або в ім'я чогось - це потреба кожного.
Відчуття втрати у кожної було своє, як і реакція на нього. Керуючись власним досвідом, жінки разом склали список рекомендацій гіпотетичному другові, який проходить саме зараз через складний етап свого життя - втрату. Скористайтесь і ви напрацьованими порадами:
  • Дозволь собі говорити про переживання.
  • Сприймай свої почуття серйозно, без засуджень.
  • Повторюй історію про втрату стільки, поки не відчуєш полегшення.
  • Все що ти відчуваєш - це норма. Не норма - це ситуація що сталася.
  • Можна разом із близькими мовчати і просто бути поряд. Я поряд.
  • Не порівнюй свої відчуття із чужими. Ти - інша людина. В тебе - свої обставини. Твоє життя унікальне. Ти - унікальна.
  • Визнавай свої почуття. Поряд із горюючим тобою я, нажаль, - безпорадна.
  • Їж, спи, молися, дихай. Зроби собі ванну чи душ. Прогуляйся парком.
  • Пиши у щоденнику про свої почуття.

Горе втрати зменшити чи уникнути неможливо, але після нього кожна отримує досвід та робить власні висновки, якими ділиться.

"Я зрозуміла, що якщо одні двері зачиняються, то інші - відчиняються",- каже Анна, яка втратила роботу і спочатку сприйняла це як "кінець світу".

"Пройшовши через темряву втрати, змогла знайти в собі тепло світло. І це допомагає дарувати його іншим. Я стала більше розуміти біль і переживання інших", - озвучує Наталія.

"Неочікувано втративши роботу згодом, відкрила можливість дарувати надію на щасливе життя дітям. Бо саме цим я зараз займаюся і це - моя робота, від якої я отримую задоволення. Бо прекрасніше, чим сяючі дитячі обличчя нічого в житті не знаю", - ділиться Наталі.

"Втрата домівки дала мені усвідомлення, що попри мої образи і конфлікти з батьками - вони саме цінне і надійне що у мене є", - розповіла ще одна учасниця.

"Я стала більш самостійною. Зібраною. І смерть близької людини навчила мене приймати рішення і нести за них відповідальність. Тепер я - головна сама для себе" - підбила підсумки інша учасниця.

Бережіть себе та приєднуйтесь до нашого дружнього кола!

Підготувала
Корміленко Інна, психологиня ГО “Білозерський центр регіонального розвитку”

🟩 Тренінги проходять в рамках короткострокового проєкту громадської організації “Білозерський центр регіонального розвитку”, який підтримується Фондом реагування на надзвичайні ситуації для жінок і дівчат, заснованим HIAS у співпраці з VOICE в рамках проєкту, що фінансується USAID під керівництвом Save the Children в Україні.

Немає коментарів

На платформі Blogger.